Gestoria Mongay

Notícies · Articles
27/10/2020

Reducció de lloguers de locals afectats per tancament o reducció d'activitat per COVID.

Reducció de lloguers de locals afectats per tancament o reducció d'activitat per COVID.

Els empresaris afectats pel tancament o reducció de l'activitat amb motiu del COVID-19 podran renegociar amb els propietaris dels locals que tinguin arrendats per adaptar la renda a la nova situació. 

Aquesta és l'aplicació que el Govern ha fet de la clàusula rebus sic stantibus, segons la qual les condicions contractuals poden modificar-se si hi ha una alteració substancial de les circumstàncies concurrents en el moment en que es va signar el contracte. La tesi subjacent és que el tancament o reducció d'una activitat per imperatiu legal és una circumstància prou rellevant com per justificar una reducció temporal de la renda del contracte.

 

Aquesta aplicació de la clàusula rebus sic stantibus podria generar dubtes, perquè malgrat que el negoci estigui tancat, l'arrendatari continua fent ús del local, en el sentit de que en tot moment en té la plena disposició: en cap moment l'arrendatari retorna la possessió del local al propietari. L'objecte del contracte d'arrendament no és l'activitat sino la possessió del local, per la qual cosa és irrellevant a efectes de la renda contractual que l'activitat estigui o no en funcionament.

 

Tanmateix, el Govern ha decidit desplaçar en els propietaris de locals comercials part de la càrrega que suposa el manteniment d'activitats tancades o limitades, i alhora limitar la litigiositat que es podria produir si els arrendataris iniciessin aquesta via incerta per justificar la falta de pagament de la renda contractual durant els mesos de tancament o reducció de l'activitat.

 

Cal tenir en compte que aquesta mesura només s'aplica a contractes d'arrendament a partir de l'1 de gener de 1995.

 

L'arrendatari ha de requerir al propietari una modificació raonable i equitativa de les condicions del contracte.

 

El procediment s'ha d'iniciar amb un requeriment fefahent en el que l'arrendatari ha de justificar la situació de tancament o suspensió i sol·licitar una reducció de la renda o qualsevol altra mesura que consideri convenient. L'efecte immediat d'aquest requeriment és que el propietari no pot emetre factura per per l'import de la renda, fins que transcorri el termini de negociació o fins que s'arribi a un acord.

 

Una vegada fet el requeriment, les parts disposen d'un termini d'un mes per arribar a un acord.

 

Reducció de la renda en un 50% en defecte d'acord.

 

Si les parts no arriben a un acord en el termini d'un mes, la renda es reduirà automàticament en un 50%. Aquesta reducció serà aplicable durant tot el període en que persisteixi el tancament.

 

Amb les restriccions actualment vigents, aquesta mesura afecta al sector de la restauració (bars, restaurants), i també a gimnassos, centres d’estètica, bingos, casinos, sales de joc i ludoteques. Val a dir que, en el cas de la restauració, la prestació de serveis de lliurament a domicili o de recollida de productes a l'establiment no evita que l'activitat estigui tancada i, per tant, els bars i restaurants amb servei de take away poden beneficiar-se també d'aquesta reducció.

 

Si el negoci o activitat no està afectat per una ordre de tancament sinó de limitació d'activitat, la reducció serà proporcional a la disminució de l'ús que hagi estat imposada. Per quantificar aquesta restricció d'ús, caldrà recòrrer a paràmetres objectius com reducció d'aforament, horaris, superfície, etc.

 

Les activitats que actualment estan afectades per una limitació en l'aforament o en horaris son: teatres, comerços, botigues de 24 hores, i hotels.

 

Es concedeix a l'arrendatari la facultat de desistiment del contracte.

 

Si les mesures de limitació persisteixen durant més de tres mesos dins d'un any, l'arrendatari podrà desistir del contracte sense cap penalització. Pot exercir aquesta nova facultat en el moment en que la limitació assoleixi la durada de tres mesos indicada, amb un preavís d'un mes d'antelació.




Tornar al llistat
Enviar a un amic






Pic

Experiència

Més de 50 anys evolucionant des dels serveis de gestoria tradicionals cap als serveis més especialitzats de consultoria legal i jurídica.

Pic

Professionalitat

Advocats i professionals col·legiats especialitzats en l’assessorament d’empreses i particulars.

Pic

Diferenciació

Coordinació dels serveis de gestió d’empresa amb els criteris jurídics i econòmics més especialitzats.

Pic

Assessorament

Esforç i creativitat en garantir el vostre assessorament permanent.

Pic

Flexibilitat

Agilitat i adaptació a les necessitats dels nostres clients.


Gestoria Mongay
 


Avís important

El seu navegador està obsolet, moltes funcionalitats de la web no es veuran correctament.
Li recomanem que actualitzi el navegador o que instal·li un d'aquests dos:
   -Mozilla Firefox
   -Google Chrome