Contacte
-
Mongay
Notícies - Articles

Influencers i activitat econòmica

Les xarxes socials han estat revolucionàries en molts aspectes. Han suposat un canvi cultural, social, econòmic... i també tributari. Analitzem en aquesta entrada els aspectes més rellevants de la tributació de les persones influencers o youtubers, que definim com aquelles persones que són creadores de contingut digital, que operen a internet a través de xarxes socials marcant tendències que incideixen en el consum. Aquesta activitat té una gran capacitat per a generar ingressos mitjançant les aportacions que realitzen les marques i el rendiment procedent d'anunciants, que no pot mantenir-se al marge de la tributació. Pel fet que en una primera fase les influencers actuen gairebé sempre com a persones físiques, revisarem la tributació d'aquesta activitat quan és exercida per una persona física. 

Abans d'iniciar l'anàlisi de la tributació de les influencers, hem de diferenciar l'activitat d'una influencer del supòsit d'una persona que genera contingut en les xarxes socials com un simple passatemps, sense organització de recursos i sense obtenir ingressos. En aquest cas, no  estem davant una activitat econòmica, per la qual cosa el mer fet de pujar un contingut a una determinada xarxa social no té cap repercussió tributària. 

Les obligacions tributàries es generen quan la persona modifica el seu comportament: la seva activitat deixa de ser un simple passatemps, i comença a organitzar recursos amb la finalitat de produir un determinat contingut en les xarxes, que probablement conduirà a l'obtenció de determinats ingressos. En aquest moment podem dir que estem davant una activitat econòmica, malgrat que aquesta activitat encara no generi ingressos

Puc tenir obligacions tributàries si l'activitat de influencer no genera ingressos?

La resposta és que si, i el motiu és que el "mer exercici" d'una activitat econòmica obliga a formalitzar una declaració d'alta en l'impost sobre activitats econòmiques. Perquè així està configurat el fet imposable d'aquest impost, en el qual es qualifica com a subjecte passiu a tota persona que realitzi una activitat empresarial, malgrat que encara no s'obtingui cap rendiment d'aquesta activitat. Però què s'entén per "mer exercici" d'una activitat? Simplificant la definició, s'entén per exercici d'una activitat l'organització de recursos per a generar productes o serveis per a intervenir en el mercat. I no hi ha dubte que les influencers generen un producte o servei, que és el contingut audiovisual que es puja a les xarxes socials a la disposició dels usuaris. 

Les obligacions que adquireix la influencer pel "mer exercici" d'aquesta activitat és de presentar la corresponent declaració d'alta en l'impost sobre activitats econòmiques, que requereix la prèvia o simultània alta en el cens d'empresaris o professionals de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. Aquesta gestió és el tràmit preceptiu per a iniciar qualsevol activitat econòmica, ja sigui empresarial o professional. Aquesta declaració d'alta ha de presentar-se abans de l'inici de l'activitat; la realització de l'alta amb posterioritat a l'inici de l'activitat és una infracció tributària lleu de l'article 184 LGT, que se sanciona amb una multa de 200 euros, si bé aquest import pot reduir-se si es paga la sanció en el termini establert. 

Com em puc donar d'alta en l'IAE com influencer?

Les activitats han de tributar en l'IAE matriculant-se en un determinat epígraf. No obstant això, si s'analitzen les tarifes i la instrucció de l'IAE no es trobarà cap epígraf específic per a aquesta activitat perquè, una vegada més, la realitat social va per davant de la realitat jurídica. Davant aquesta situació, la previsió és que les persones han de matricular-se en l'activitat que més s'assembli a la que es realitza. 

Per determinar l'epígraf de l'IAE aplicable, el primer dubte que se'ns planteja és si ha de qualificar-se com una activitat professional o empresarial. Nosaltres considerem que és una activitat professional, perquè és una activitat en la que el més rellevant no son els elements productius sinó un determinat coneixement específic d'alguna matèria, malgrat que aquest coneixement no procedeixi d'una determinada professió o titulació universitària. 

Tanmateix, la Direcció General de Tributs s'ha pronunciat en diferents consultes com la Consulta V0992-16 qualificant l'activitat com a empresarial i admetent tant l'epígraf 961.1 de la Secció Primera (Activitats Empresarials), per l'activitat de “Producció de pel·lícules cinematogràfiques (fins i tot vídeos)”, o l'epígraf 844, “Serveis de publicitat, relacions públiques i similars”, per la difusió de publicitat. En la més recent Consulta V0773-22, es qualifica expressament l'activitat de producció de vídeos com a activitat empresarial a efectes de l'IAE, perquè està classificada únicament a la Secció 1a de les Tarifes, i no a la Secció 2a, que és la que correspon a les activitats professionals, i s'admet també la matriculació en l'epígraf 973.1 “Serveis fotogràfics” de la secció primera de les Tarifes. Desconeixem el cas concret d'aquesta última consulta; en la nostra opinió, aquest últim epígraf seria l'adequat si les imatges fossin una finalitat en si mateixa (per exemple que el contingut creat fora de publicació de fotografies d'edificis, d'insectes, d'elements artístics, vegetals, naturalesa, etc.), i no un mitjà per a donar rellevància a altres productes (moda, cosmètica, videojocs, etc.).

Val a dir que, malgrat que a efectes de l'IAE es consideri que les activitats de les influencers son activitats empresarials, veureu que aquesta qualificació varia quan es tracta de la tributació de les influencers en l'impost sobre la renda, tribut en el que es qualifiquen com a activitats professionals.

Quines conseqüències té l'alta en l'IAE i en el cens d'obligats tributaris de l'AEAT?

El fet de realitzar la declaració d'alta no obliga a realitzar cap pagament, perquè les persones físiques estan exemptes de l'impost sobre activitats econòmiques. Aquesta exempció eximeix de l'obligació de tributar... però no eximeix de l'obligació de cotitzar en el règim especial dels treballadors autònoms (RETA), sempre que l'activitat es realitzi amb habitualitat. Destaquem solament que les persones físiques que no hagin estat d'alta en aquest règim de cotització, poden acollir-se a la denominada tarifa plana, que permet la cotització a base mínima amb un cost de cotització molt reduït.

A més, aquesta declaració d'alta obliga a presentar declaracions tributàries periòdiques per a la gestió de l'IVA i a la realització de pagaments a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques, i a la gestió dels llibres registre obligatoris (llibre d'ingressos i factures emeses, i llibre de despeses i factures rebudes, lliuro registre de béns d'inversió, etc.).

Hi ha molts més aspectes a tractar sobre la tributació d'influencers i youtubers. Per exmeple... Us heu plantejat si els pagaments que reben les influencers estan subjectes a retenció? Trobareu tota la informació sobre les retencions aplicables als pagaments a influencers o youtubers en aquest enllaç.



 
We use the images on this site under the Creative Commons license. Thank you Pixabay. Thank you Geralt.
Avís legal    ·    LSSI    ·    Política de cookies    ·    Mapa web    ·    Disseny web Anunzia

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a finalitats analítiques i tècniques, tractant dades necessàries per a l'elaboració de perfils basats en els teus hàbits de navegació. Pots obtenir més informació i configurar les teves preferències des de 'Configuració de cookies'.

Configuració de cookies
Google Analytics
Google Maps
Altres